Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

onsdag 15 februari 2012

Bästa sättet att resa till Franska Sydkusten - Genom Frankrike med bil

Vi reser till Franska Solkusten med bil: Genom Frankrike .........

Kolla tidigare inlägg om bilresa genom Tyskland .....
Att resa med bil genom Frankrike är trevligt. Trafiken är inte lika tät som i Tyskland. Landskapet är vackert och alla stora vägar ”Routes” har fantasieggande namn som Route du vin eller Autoroute du soleil. Resan startar i Tyskland och går söderut……..
Alsace: Om man kommer från Tyskland och skall köra ner till Medelhavet så kan man börja i Alsace. ”Route du vin” går mellan Marlenheim, som ligger strax väster om Strasbourg, till Thann, som ligger nära Mulhouse. Jag har aldrig kört den här vägen själv men det berättas att man passerar mängder med vingårdar i Alsace om man kör denna väg. I sommar planerar jag att stanna till några nätter i Colmar som är centralorten för vinodlingen i södra delen av Alsace.  
Motorvägen från Mulhouse mot Dole: Om man kör den snabbaste vägen genom Tyskland så kommer man in i Frankrike vid Mulhouse i södra Alsace och kör mot Dole. Motorvägen här är A36 och kallas ”La Comtoise”. Jag tror att det kan översättas som ”Vägen genom Grevskapen”.
Motorvägen A39 från Dole mot Lyon: Här börjar resan gå söderut, utefter A39, ”L’ Autoroute Verte” den ”Gröna Motorvägen”. Efter drygt 10 mil övergår färden till A40 vid Bourg-en-Bresse och man kör en kortar sträcka på kanske 7-8 mil ner till Lyon. A40 kallas Autoroute des Titans (för sina många och långa broar och tunnlar) och bitvis Route Blanche eftersom den går in i Schweits.
Äntligen på väg mot solen: Efter att man passerat  Lyon kommer man snart in på den stora A7-motorvägen – ”Autoroute du Soleil” som förbinder Lyon med Medelhavet. Från Lyon till Marseille är den ca 30 mil lång. I stort sett hela vägen söderut går motorvägen i en dramatisk natur utefter floden Rhone’s dalgångar. Här har vi på allvar kommit in i vägtullarnas land. Resten av resan går på betalvägar. När man kommer ner till staden Orange skall vi växla över till nästa motorväg men om man har gott om tid kan man stanna till i området Chateauneuf-du-Pape som ligger alldeles söder om staden. Här finns stora viner att inhandla.
Vi känner lukten från Medelhavet: Efter Orange kommer vi så in på ”La Languedocienne” – vägen genom Languedoc. Motorvägen A9 går sydväst och passerar Nimes, Montepellier, Beziers och fortsätter utefter Medelhavet mot Spanien.  Mellan Orange och Beziers är det ca 10 mil. Vi är framme vid den del av Franska Rivieran som jag gillar.
Att tänka på när man kör i Frankrike:
·         Fartkameror, man är hårdare när det gäller hastigheten i Frankrike.
·         Vägtullarna, Man får ett kvitto när man kör på och betalar när man kör av. Mitt råd är att använda kontanter. Vanliga kontokort och betalkort fastnar och krånglar i kortläsarna och man blir tvungen att tillkalla en tjänsteman som inte talar annat än regionens variant av franska.  Man får växel tillbaka av betalautomaten. På franska heter tullstationen ”Peage” eller ”Telepeage”.
·         Lyon; Passa er för genomfarten. Trafiken är tät och det är ofta olyckor som gör att man leds andra vägar.
·         Rastplatser: Dessa kallas för Aire de service om det finns bensinstation och restaurang eller  Aire de repos om det är en vanlig rastplats med toaletter etc. Utefter de stora betalmotorvägarna så ligger dessa regelbundet med ca 50 km mellan varje servicestation.
·         Servicestationer / Aire de service: Dessa är öppna 24 h utefter de stora motorvägarna och där finns bensin, butik med matvaror och servicemöjligheter. Om man kommer mitt i natten så får man ofta lämna sitt betalkort inne i butiken innan man tankar.  Bensinen är lite dyrare efter motorvägen. Här finns alltid en ström av människor och det är en uppehållsplats för ungdomar och löst folk på natten. Men jag upplever säkerheten som ganska hög – i vart fall nära butiken. Om man planerar att sova i bilen rekommenderas att parkera alldeles utanför butiken. Här är några bilder på spektakulära rastplatser.

Pont de l'aire du Jura sur l'A39


Aire de service du Poulet de Bresse, sur  l'A39

Liten fransk ordlista för bilkörning :
Paus, vila                                       le repos
Motorväg                                         l'autoroute
Avstånd                                          la distance
Bensinstation                                la station-service
Lastbil                                             le camion
Yta/område                                    l'espace
Blyfri (bensin)                                sans plomb
Bensin                                             l'essence
Vägavgift                                        le péage
Hastighet                                        la vitesse
Matställe (utmed vägen)            le relais routier
Bilkö                                                l’embouteillage
Till höger/till vänster                    A droite / À gauche
Olycka                                             Accident
Karta (bil)                                       Carte routiére                                



Några bra länkar för bilkörning i Frankrike:

5 kommentarer:

  1. Tack för dina restips! Har haft funderingar på att bila ner och då är blir dina tips värdefulla. Bra även med ordlistan när vi rattar hyrbilen där nere ;). Senast hade vi funderingar kring de olika namnen på rastplatserna :D.
    /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och kul att du tyckte att det var lite nyttigt. Det finns bl a ett tidigare inlägg om bil genom Tyskland också. Tänkte försöka utreda olika tågalternativ (ev + flyg) senare eftersom jag är nyfiken själv på detta.
      Jag vet att jag hade massor av funderingar första gången jag skulle köra bil hela resan ner. Vad händer om bilen går sönder, Hur tankar man? Var skulle man övernatta? Hur lång tid kan man räkna att det tar? Är det bra skyltat mm. Jag har GPS och det är en underbar hjälp när man kör utomlands. Nu har vi bara kört sträckan några gånger men man lär sig lite varje gång.
      / StormPartner

      Radera
  2. Utan GPS är man helt "borta". Beroende på vad man ställer in den på, hamnar man även på vägar som aldrig annars hade åkt på :D,

    Har läst med stort intresse dina tidigare inlägg om "resan söderöver". Vi är nog mest orolig för att fastna i tyska köer. Det är liksom inte det som man kallar semester ;).

    SvaraRadera
  3. vad kostar de me alla vägtullar å allt att köra hela vägen ner till södra frankrike?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ha missat denna fråga och svar kommer antagligen för sent för Anonym. Men kanske intressant för andra:
      * Drivmedelskostnader kollas enklast genom http://www.viamichelin.co.uk/. Jag kör med biogas genom Tyskland till reapris, ca 5-6 kr milen.
      * I Frankrike är det vägtullar på dom bästa motorvägarna. Kostnad enkel resa ca 1.000 kr om jag minns rätt. (Använd kontanter - ett tips för att slippa problem med kreditkortet).
      * Ev övernattning - 500-1000 kr beroende på boende. Går att sova i bilen på en nattöppen och trygg servicestation också.
      * Färjor: Jag har dom senaste resorna köpt en kombibiljett av Stena Line med resa tor. Ut till kiel och hem via Puttgarden och Helsingör. Kostar för alla i bilen ca 4.500.

      Radera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: